ЗАПИТУЄТЕ — ВІДПОВІДАЄМО: КОНСУЛЬТАЦІЇ ЛОГОПЕДІВ-ПРАКТИКІВ
Дитина народилася недоношеною. Зараз їй два роки і вісім місяців. До цього часу знаходиться на обліку в невропатолога. В малюка діагноз: затримка мовленнєвого розвитку. Дитина все і розуміє, але розмовляти не хоче, її словниковий запас максимум 20-30 слів. На консультації логопед пояс нив, що такий стан типовий для недоношених діток Порекомендував приходити на заняття через рік. Чи так це?
Дійсно, така мовленнєва ситуація типова для недоношених діток. Батьки можуть почекати рік, але не в стані бездіяльності. Залучайте малюка до занять для розвитку спритності пальчиків.
У яких випадках малюку до трьох років потрібна допомога логопеда?
Звернутися до логопеда потрібно, не вагаючись, якщо:
- батьки малюка мають вади мовлення;
- дитина відстає в мовленнєвому розвитку з невідомих причин;
- дитина за певних обставин обмежена в спілкуванні з дорослими;
- дитина має порушення зору або слуху;
- хірург дитячої поліклініки рекомендує підрізати дитині під’язикову вуздечку;
- поставлено діагноз – дитячий церебральний параліч або розумова відсталість
Дитина почала розмовляти до трьох років ЇЇ словниковий запас багатий на назви предметів, тобто на іменники. Дієслова та прикметники не використовує. Зате вживає придумані слова.
Приділяйте більше уваги дитині. Швидше за все в малюка з’явилися якісь приховані страхи перед мовленням. Коли дитина називатиме предмети у важно слухайте її, повторюйте сказане слово й додайте назву дії. Не наказуйте малюка за неправильно вимовлене слово. Якщо дитина назве придумане слово, здивуйтесь та скажіть, що ви не розумієте, про що йде мова. Попросіть сказати слово правильно. І завжди хваліть успіхи.
У трирічної дитини емоційне мовлення, але нечітке, малозрозуміле. Спроби заняті у формі гри набридають через 20 хвилин. Як допомогти дитині? З чого почати?
Втримувати увагу протягом 20 хвилин склад но й восьмирічній дитині. Одна гра на розвиток мовлення повинна тривати не довше 3-5 хвилин, Щогодини повертайтеся до таких 3—5-хвилинних занять. Інколи на деякий час необхідно припинити спроби занять з малюком. Але це не означає, що потрібно припинити спільні ігри. Навпаки, грайтеся з пальчиками, виконуючи пальчикову гімнастику, створюйте шедеври з піску. І звичайно, проконсультуйтеся в логопеда. Часто виникають такі мовленнєві порушення, за яких батьки самостійно не зможуть кваліфіковано допомогти дитині.
Малюку три роки, несподівано він почав шепелявити, хоча недавно йому легко вдавалася вимова всіх шиплячих звуків. У чому причина?
Малюки трирічного віку бурхливо поповнюють словниковий запас. Вони все частіше використовують складні слова, переповнені шиплячими звуками. Інколи настає момент, коли вимова слів не встигає за наповнюваністю словника. Тому не акцентуйте увагу (деякий час) на неправильній І вимові, хоча самі розмовляйте правильно, не просіть малюка повторювати за вами. Робіть акцент на вмінні правильно побудувати речення, відповісти на запитання, переказати почуте. Через місяць починайте чи продовжуйте виконувати з дитиною вправи з артикуляційної гімнастики в ігровій формі. Точні та детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.
Дитині три роки. Вона вимовляє лише деяк склади, що повторюються: ма-ма, ба-ба. Невропатолог визначив, що в хлопчика немає затримки розвитку, але батьки хвилюються, що дитина відстає в мовленнєвому розвитку.
Швидше за все батьки чудово розуміють потреби малюка без його слів. Очевидно, дитина не відчуває потреби в мовленні як у способі отримання інформації. Однак не можна точно сказати, що в дитини відсутня мовленнєва патологія. Батькам необхідно звернутися до логопеда, який допоможе з’ясувати, чи немає яких-небудь особливостей артикуляційного апарату, що заважають дитині розмовляти.
Бабуся й дідусь, спілкуючися. з трирічними. онуками, сюсюкаються. Повторюють словаякі малюки вимовляють по-дитячому. Чи шкідливо це для розвитку мовлення дитини?
Дійсно, дорослим дуже хочеться з маленькою дитиною розмовляти на її ж мові. Але давно доведено, що діти не розуміють сюсюкання дорослих! Звичайно, потрібно розрізняти ті випадки, коли бабуся, через любов до онуків переходить на зменшувально-пестливі слова. І все-таки з дітьми від самого народження слід розмовляти нормальною дорослою мовою, вчити їх говорити правильно.
Можливо й те, що малюк не може не спотворювати слова. Тоді необхідна консультація логопеда. Трапляється, спотворення слів — це не звичка, а проблема, за якою приховується те, що заважає дитині правильно та виразно вимовляти слова.
Дитині більше трьох років. Багато слів ви мовляє не повністю і тільки перші склади, і Порадьте, що робити, щоб вона почала розмовляти правильно.
Часто у вимові дітей 3-4-х років порушується складова структура в малознайомих багатоскладових словах. Якщо дитина скорочує такі слова, як «мотоцикл», «велосипед», «автоцистерна», це нормально. Але якщо це відбувається у простих словах, це вже порушення. Для розвитку складової структури:
- поступово уточнюйте з малюком вимову СЛІВ, які складаються з 2-3-х відкритих складів (відкритий склад — це такий, якій закінчується на голосний звук, закритий — на приголосний); наприклад: во-да, ма-ши-на, мо-ло-ко;
- переходьте до слів, які складаються з одного закритого складу, наприклад: сік, мак, лак, сад, син;
- далі працюйте з двоскладовими словами з закритим складом, наприклад: ли-мон, чо-біт;
- ознайомте дитину з двоскладовими словами зі збігом приголосних в середині слова, наприклад: банка, дошка, качка;
- вимовляйте двоскладові слова з закритими складами та збігом приголосних, наприклад: чайник, кактус, персик.
Можете використовувати ігри на закріплення складних для вимовляння слів. Точні та детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.
Дитині скоро виповниться чотири роки, але вона дуже погано розмовляє. Чи допоможуть заняття з логопедом розв'язати цю проблему?
Безумовно, систематичні заняття з логопедом допоможуть вашій дитині опанувати мовлення. Але й батьки повинні бути не пасивними спостерігачами, а активними помічниками логопеда. Адже від старанності малюка, досвіду логопеда, щоденної наполегливої праці батьків залежить успіх сприятливого мовленнєвого розвитку дитини. Не забувайте залучати малюка до здорового способу життя.
Дитині чотири роки. Останнім часом вона почала спілкуватися з батьками такими ж фразами, які говорять батьки, чи висловлюваннями, які десь почула. Ставить запитання, які недавно ставила і відповіді на які знає дуже добре. Чому дитина це робить?
Не забувайте, що діти в цьому віці — «чомучки» та «повторюшки». Так і повинно бути. Радійте нормальному мовленнєвому розвитку дитини.
Чи потрібно звертати увагу дітей на мовленнєві порушення?
Обов’язково беріть до уваги те, як розмовляє ваша дитина. У 4-5 років малюк може самостійно зрозуміти, що неправильно вимовляє те чи інше слово, і це впливає на психічне здоров’я дитини.
Малюк може страждати від насмішок, заглибитися в себе, перестати розмовляти. Не допускайте такого стану у вашої дитини. Будьте уважними й турботливими. Не тільки обіймайте, цілуйте її, але й докладайте зусилля, виділіть час і почніть планомірну, поступову роботу з виправлення мовленнєвих порушень. Точні й детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.
Як визначити, що п'ятирічна дитина вимовляє звук неправильно? Що зробити батькам в таких випадках?
Можливі чотири варіанти неправильної вимови звука:
- малюк зовсім не вимовляє звука, наприклад [ш], відповідно замість шапка — апка;
- дитина замінює один звук на інший, наприклад, замість шапка — сапка;
- малюк спотворює звук, наприклад, під час правильної вимови звука [с] широкий язичок повинен знаходитися за нижніми зубами, кінчик язика — повернутий униз, бокові краї — прижаті до верхніх зубів. А дитина вимовляє звук [с] із висунутим між зубами кінчиком язика;
- малюк використовує звук нестабільно, наприклад, в одних словах вимовляє звук правильно, а в інших ні: каже «коза», але «вуби» замість «зуби»; чи ізольований звук вимовляє, а в словах і в самостійному мовленні його не використовує.
Завдання батьків — якомога уважніше прослідкувати, чому в дитини звук не вдається правильно. Як засвічує практика, причина полягає в порушенні рухів органів мовлення (язика, губ) і слухового сприймання (фізичного й фонематичного слуху). Для занять із дитиною потрібні ігри на розвиток артикуляційного апарату та слухового сприймання, які підбере для вашої дитини логопед. І проблема поступово буде розв’язана.
Дитині п'ять років, у неї погано піднімається язичок. Причина цього — вкорочена вуздечка, тому вимова звуків [р], [л] дуже погана. Побутує думка, що вуздечку потрібно підрізати. Чи обов'язково це робити?
Дійсно коротка вуздечка може мати вплив на дикцію дитини. Відбувається нечітке вимовляння звуків, які потребують підйому язика вгору: [р], [л],[ш], [ж], [ч], [щ]. Також коротка вуздечка може негативно впливати на розвиток нижньої щелепи. Верхня буде розвиватися нормально, а нижня — затримуватися в рості, зубки можуть рости нерівно. Перш за все порадьтеся з логопедом. Він, очевидно, порекомендує комплекс вправ з артикуляційної гімнастики для тренування вуздечки. Як правило, після такої гімнастики вуздечка розтягується. Якщо ж вправи не дадуть бажаного результату, лікар порекомендує хірургічне втручання. Тоді доведеться погодитися на цю операцію, яка займає не більше п’яти хвилин. Звернувши вчасно увагу на коротку вуздечку малюка, ви цим захистите дитину від серйозних проблем у майбутньому.
Дитині п'ять років, але вона наполегливо продовжує називати варення «валенням». можна самостійно усунути цей недолік мовлення, розучуючи тільки дитячі віршики чи скоромовки?
На думку багатьох спеціалістів розучування скоромовок або віршів, коли малюк не вміє вимовляти якийсь звук, не допоможе розв’язати таку проблему. А навпаки, призведе до того, що дитина почне промовляти звук [р] неправильно, тому що буде використовувати не кінчик язика, а вібрацію щік і губ.
Цю проблему можна розв’язати тільки комплексно: через розвиток слухового сприймання, плавного мовленнєвого видиху, мовленнєвого дихання, обов’язкового виконання артикуляційної гімнастики, ігор на правильну постановку звука. І тільки після цього можна проводити корекцію вивченого звуку, зокрема в чистомовках, скоромовках, казках, віршах.
Дитині п'ять років, вона розмовляє через ніс. До яких спеціалістів слід звернутися?
Для початку обов’язково відвідайте отоларинголога та пройдіть курс лікування можливого захворювання. Потім зверніться до логопеда. Не залишайте це без уваги, не відкладайте на потім, точні та детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.
Дитині п'ять з половиною років. Вона нечітко вимовляє деякі звуки. В якому віці потрібнозвертатися до логопеда?
До логопеда можна звертатися і у три, і в чотири роки. Від того, що дитині виповниться п’ять років, без відповідних занять вона не почне правильно вимовляти звуки. Нагадуємо, що в разі нормального мовленнєвого розвитку до п’яти років малюк опановує правильну вимову всіх звуків. Якщо цього не відбулося, то батькам слід занепокоїтися, бо вони не помітили вчасно причину й не звернулися до спеціаліста та й самі не займалися з дитиною.
Остання порада від логопедів батькам, які працюють над усуненням проблем у мовленнєвому розвитку дитини: необхідно скласти приблизний розклад занять з малюком; дотримуватися як режиму дня, так і розкладу занять; ставитися до рекомендацій логопеда серйозно, займатися з дитиною систематично й за її бажанням. Тривалість кожної гри — не більше 3-5 хвилин.
Шановні батьки! Пам’ятайте, що шлях подужає той, хто йде, проте чекати миттєвих результатів не варто. Допомагайте малюкові в його нелегкій наполегливій праці. Ваша дитина цього заслуговує.
Розповісти у: |