Для дітей всіх вікових категорій
Вправи на зняття м'язової напруги
«Поза спокою»
Сісти ближче до краю стільця, опертися на спинку, руки вільно покласти на коліна, ноги злегка розставити. Логопедові необхідно вимовляти формулу загального спокою повільно, тихим голосом, із тривалими паузами.
Вправа «Пружинки»
В. п. - Діти сидять на стільцях. Логопед: «Діти, уявіть собі, що пальці ніг ви поставили на пружинки. Вони підстрибують угору та відштовхують носочки. Притиснемо ці пружинки. Ноги в напрузі, їм важко. Відпустіть пружинки (пальці ніг трохи піднялись, п’ятки залишились на підлозі). Ногам стало легко, вони відпочивають (діти роблять спокійний вдих- видих). А тепер те саме робіть під віршований супровід
Вправа «Кулачки»
Вправа «Сніговик»
Дорослий: Уявіть що кожний з вас щойно зліплений сніговичок (тіло напружене, тверде)
Дорослий: Прийшла весна, пригріло сонечко і сніговик почав танути (Спочатку «тане» і нахиляється голова, потім опускаються руки, нахиляється тулуб і так далі. В кінці вправи дитина м’яко падає на підлогу й імітує калюжу. Необхідно розслабитись).
Дорослий: Пригріло сонечко, вода в калюжі випарувалась та перетворилася у легку хмаринку (дитина повільно підводиться).
Дорослий: Подув легенький вітерець (дитина подовжено дує) і поплила хмаринка по небу (дитина плавними рухами імітує політ хмаринки).
Вправа «Дерево»
В. п.- сидячи навприсядки, сховати голову в коліна, обхватити їх руками. Дорослий: Уявіть що ви зернятко, яке поступово проростає та перетворюється у дерево. Повільно розправте тулуб, підійміть руки до гори та потягніться. Подув вітерець – ви розгойдуєтесь, як дерево
Артикуляційні вправи:
Дихальні вправи
Для дітей дошкільного віку дихальну гімнастику проводять в образно-ігровій формі. Навантаження поступово збільшують, ускладнюючи вправи та збільшуючи число їх повторень.
Із молодшими дошкільниками, з огляду на незавершеність формування їхньої дихальної системи, дихальні вправи виконують у повільному й середньому темпі, повторюючи їх 4 — 5 разів.
У старшому дошкільному віці вправи слід виконувати в середньому темпі, збільшуючи кількість повторень до 6 — 8.
Для результативності дихальної гімнастики необхідно дотримуватися таких правил:
- виконувати вправи із задоволенням, адже позитивні емоції самі по собі мають значний оздоровчий ефект;
- концентрувати увагу на диханні, що збільшує позитивний ефект вправи;
- вдихати носом, а видихати через рот, і в жодному разі не затримувати, проте й не виштовхувати повітря;
- під час вдиху стежити за тим, щоб плечі не піднімалися — важливо утримувати тіло в розслабленому стані;
- більш повільно і плавно видихати повітря, щоб щоки не роздувалися;
- вдих має бути гранично активний, а видих — абсолютно пасивний;
- не проводити дихальну гімнастику за 20 хвилин до прийому їжі й протягом години після нього;
- комплекси вправ слід варіювати проводити кілька разів на день по 2— 3 хвилини.
Правильний вибір вправ дихальної гімнастики з урахуванням вікових особливостей дітей сприяє не лише їх фізичному оздоровленню, а й стабілізації психоемоційного стану. Навіть дворічні малюки із задоволенням виконуватимуть дихальні вправи, якщо при цьому використати ігровий прийом чи імітацію. Скажімо, запропонуйте дитині уявити себе повітряною кулькою чи хом'ячком.
Вправа «Повітряна кулька».
Запропонуйте дитині лягти на підлогу і покласти руки на животик, уявивши, що замість животика — повітряна кулька. Тепер повільно надуваємо кульку, тобто животик, а після того, як мама плесне в долоні (через
5 секунд), — кульку здуваємо. Повторити цю вправу можна 5 разів, виконуючи разом з малюком.
Вправа «Хом'ячок». Ця вправа дуже подобається дітям, адже вона проста й дуже весела. Запропонуйте малюкові зобразити хом'ячка, надувши щічки, і пройтися так 10 кроків. Відтак повернутися і ляснути себе долоньками по щічках, випустивши повітря. А потім пройти ще кілька кроків, дихаючи носом, ніби винюхуючи нову їжу для наповнення щічок. Повторіть кілька разів. Сміх і веселощі — гарантовано.
Дитині молодшого дошкільного віку запропонуйте уявити себе носорогом, який дихає по черзі через одну ніздрю. Або влаштуйте змагання, уявивши, що ви спускаєтеся на дно океану, як справжні водолази. Наскільки дитина зможе затримати дихання? А ще запропонуйте уявити себе вітром чи квіткою.
Вправа «Вітер». Запитайте в дитини, як шумить вітер? А ось так! Вдих носиком, видих ротиком. Долонька часто торкається ротика, і дитина без голосу вимовляє «звук індіанця» — це шумить вітер. Вправу слід повторити 3 — 4 рази.
Вправа «Квітка». Запропонуйте дитині уявити, що вона на поляні, вкритій квітами. Ось вона нюхає запашну квітку — вдих носиком. Видих ротиком зі звуком «а-а-а» — як пахне квітка! Запропонуйте малюкові понюхати 4 — 5 квіточок.
Для дітей старшого дошкільного віку дихальна гімнастика стає грою, яку можна організувати скрізь. Наприклад, можна «побулькати» в склянку з водою через трубочку. Фахівці стверджують, що це чудова вправа для дихання. Запропонуйте дитині пускати мильні бульбашки — це теж чудова гра і тренування дихальної системи.
Дітям дошкільного віку легше правильно виконати дихальну вправу, коли її виконання передбачає промовляння певних звуків. Скажімо, можна покричати, як індіанці, прикриваючи рот рукою, чи прокукурікати, імітуючи півня... Ігор з елементами звукових дихальних вправ — безліч, потрібно лиш трохи фантазії.
Крім того, звукова гімнастика дуже корисна при різних захворюваннях дихальних шляхів, зокрема при астматичному бронхіті та бронхіальній астмі, які супроводжуються спазмами. Адже під час вимови приголосних звуків (п, т, к, ф, з) голосові зв'язки починають вібрувати, і ця вібрація передається на дихальні шляхи й легені. За допомогою такої вібрації відбувається розслаблення спазмованих бронхів і бронхіоли.
Ось декілька звукових вправ.
Вправа «Трубач». Імітуючи трубача, виконувати вправу сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно видихаючи, голосно промовляти «п-ф-ф-ф». Повторити 4 — 5 разів.
Вправа «Півень». Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони, а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти «ку-ку-рі-ку». Повторити 5 — 6 разів.
Вправа «Заблукав». Стоячи рівно, руки складені біля рота як рупор. Робимо повільний вдих, на видиху вимовляємо: "АУ ....".
Вправа «Задуй свічку» Робимо вдих і затримуємо дихання. Складаємо губи трубочкою і видихаємо з силою три рази, остуди уявну свічку, промовляючи під час видиху: «Фу, Фу ...».
Вправа «Кульбабки» Глибокий вдих через ніс — затримка дихання — сильний тривалий видих: «Ф-ф-ф-ф-ф». Вправу можна проводити під час прогулянки у парку, садку, лісі, коли відцвітають кульбабки. Дмухнути на кульбабку так, щоб злетіли всі пушинки, здути пухнасті парасольки за 3—4 рази. Можна виконувати вправу із зоровою опорою на картинку, здуваючи уявні пушинки з кульбабки
Вправа «Звукові нахили». Нахили тулуба в сторони на видиху зі звуками «м» і «н»
Вправа «Човник». Налийте у миску воду. Зробіть паперовий або пінопластовий кораблик та покладіть його на воду. Запропонуйте дитині подути на кораблик: спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи звук [ф], а потім переривчасто, наче вимовляючи звук [п-п-п-п].
Вправи для розвиток носового дихання
Вправа 1 Широко відкрити рот і подихати носом.
Вправа 2 Закрити праву ніздрю пальцем – вдихнути і видихнути через ліву, потім навпаки. Вдихнути і видихнути через кожну ніздрю по черзі.
Вправа 3 Виконати вдих через одну ніздрю, видих – через іншу ніздрю, потім навпаки.
Вправа 4 Широко відкрити рот – вдих, видихнути через ніс.
Вправа 5 Виконати вдих через ніс, видихнути тільки через одну ніздрю, другу притримувати пальцем.
Вправа 6 Виконати вдих через ніс, поштовхоподібно видихнути через ніс. Вправа 7 Виконати вдих через ніс, а потім видихнути через нещільно зімкнені губи:
- плавно
- з проміжками поштовхоподібно
- з посиленням видиху в кінці.
Вправа «Ніс - рот»
Посилання на відео ютуб https://www.facebook.com/100005241768969/videos/1404084339776278
Розповісти у: |