заклад дошкільної освіти №26
Центр розвитку дитини, м. Суми
Методична робота » Логопед » Консультації логопедів-практиків

ЗАПИТУЄТЕ — ВІДПОВІДАЄМО: КОНСУЛЬТАЦІЇ ЛОГОПЕДІВ-ПРАКТИКІВ

18.03.2014   Роздрукувати  

Дитина народилася недоношеною. Зараз їй два роки і вісім місяців. До цього часу знаходиться на обліку в невропатолога. В малюка діагноз: затримка мовленнєвого розвитку. Дитина все і розуміє, але розмовляти не хоче, її словниковий запас максимум 20-30 слів. На консультації логопед пояс нив, що такий стан типовий для недоношених діток Порекомендував приходити на заняття через рік. Чи так це?

Дійсно, така мовленнєва ситуація типова для недоношених діток. Батьки можуть почекати рік, але не в стані бездіяльності. Залучайте малюка до занять для розвитку спритності пальчиків.

 

У яких випадках малюку до трьох років потрібна допомога логопеда?

Звернутися до логопеда потрібно, не вагаючись, якщо:

  • батьки малюка мають вади мовлення;
  • дитина відстає в мовленнєвому розвитку з невідомих причин;
  • дитина за певних обставин обмежена в спілкуванні з дорослими;
  • дитина має порушення зору або слуху;
  • хірург дитячої поліклініки рекомендує підрізати дитині під’язикову вуздечку;
  • поставлено діагноз – дитячий церебральний  параліч або розумова відсталість

 

Дитина почала розмовляти до трьох років ЇЇ словниковий запас багатий на назви предметів, тобто на іменники. Дієслова та прикметники не використовує. Зате вживає придумані слова.

Приділяйте більше уваги дитині. Швидше за все в малюка з’явилися якісь приховані страхи перед мовленням. Коли дитина називатиме предмети у важно слухайте її, повторюйте сказане слово й додайте назву дії. Не наказуйте малюка за неправильно вимовлене слово. Якщо дитина назве придумане слово, здивуйтесь та скажіть, що ви не розумієте, про що йде мова. Попросіть сказати слово правильно.  І завжди хваліть успіхи.

 

У трирічної дитини емоційне мовлення,  але нечітке, малозрозуміле. Спроби заняті у формі гри набридають через 20 хвилин. Як допомогти дитині? З чого почати?

Втримувати увагу протягом 20 хвилин склад но й восьмирічній дитині. Одна гра на розвиток мовлення повинна тривати не довше 3-5 хвилин, Щогодини повертайтеся до таких 3—5-хвилинних занять. Інколи на деякий час необхідно припинити спроби занять з малюком. Але це не означає, що  потрібно припинити спільні ігри. Навпаки, грайтеся з пальчиками, виконуючи пальчикову гімнастику, створюйте шедеври з піску. І звичайно, проконсультуйтеся в логопеда. Часто виникають такі мовленнєві порушення, за яких батьки самостійно не зможуть кваліфіковано допомогти дитині.

 

Малюку три роки, несподівано він почав шепелявити, хоча недавно йому легко вдавалася вимова всіх шиплячих звуків. У чому причина?

Малюки трирічного віку бурхливо поповнюють словниковий запас. Вони все частіше використовують складні слова, переповнені шиплячими звуками. Інколи настає момент, коли вимова слів не встигає за наповнюваністю словника. Тому не  акцентуйте увагу (деякий час) на неправильній І вимові, хоча самі розмовляйте правильно, не просіть малюка повторювати за вами. Робіть акцент на вмінні правильно побудувати речення, відповісти на запитання, переказати почуте. Через місяць починайте чи продовжуйте виконувати з дитиною вправи з артикуляційної гімнастики в ігровій формі. Точні та детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.

 

Дитині три роки. Вона вимовляє лише деяк склади, що повторюються: ма-ма, ба-ба. Невропатолог визначив, що в хлопчика немає затримки розвитку, але батьки хвилюються, що дитина відстає в мовленнєвому розвитку.

Швидше за все батьки чудово розуміють по­треби малюка без його слів. Очевидно, дитина не відчуває потреби в мовленні як у способі отриман­ня інформації. Однак не можна точно сказати, що в дитини відсутня мовленнєва патологія. Батькам необхідно звернутися до логопеда, який допомо­же з’ясувати, чи немає яких-небудь особливостей артикуляційного апарату, що заважають дитині розмовляти.

 

Бабуся й дідусь, спілкуючися. з трирічними. онуками, сюсюкаються. Повторюють словаякі малюки вимовляють по-дитячому. Чи шкідливо це для розвитку мовлення дитини?

Дійсно, дорослим дуже хочеться з маленькою дитиною розмовляти на її ж мові. Але давно дове­дено, що діти не розуміють сюсюкання дорослих! Звичайно, потрібно розрізняти ті випадки, коли бабуся, через любов до онуків переходить на змен­шувально-пестливі слова. І все-таки з дітьми від самого народження слід розмовляти нормальною дорослою мовою, вчити їх говорити правильно.

Можливо й те, що малюк не може не спотворю­вати слова. Тоді необхідна консультація логопеда. Трапляється, спотворення слів — це не звичка, а проблема, за якою приховується те, що заважає дитині правильно та виразно вимовляти слова.

 

Дитині більше трьох років. Багато слів ви мовляє не повністю і тільки перші склади, і Порадьте, що робити, щоб вона почала розмовляти  правильно.

Часто у вимові дітей 3-4-х років порушується складова структура в малознайомих багатоскла­дових словах. Якщо дитина скорочує такі слова, як «мотоцикл», «велосипед», «автоцистерна», це нормально. Але якщо це відбувається у простих словах, це вже порушення. Для розвитку складо­вої структури:

-  поступово уточнюйте з малюком вимову СЛІВ, які складаються з 2-3-х відкритих складів (відкритий склад — це такий, якій закінчуєть­ся на голосний звук, закритий — на приголо­сний); наприклад: во-да, ма-ши-на, мо-ло-ко;

- переходьте до слів, які складаються з одного за­критого складу, наприклад: сік, мак, лак, сад, син;

- далі працюйте з двоскладовими словами з за­критим складом, наприклад: ли-мон, чо-біт;

- ознайомте дитину з двоскладовими словами зі збігом приголосних в середині слова, напри­клад: банка, дошка, качка;

- вимовляйте двоскладові слова з закритими складами та збігом приголосних, наприклад: чайник, кактус, персик.

Можете використовувати ігри на закріплення складних для вимовляння слів. Точні та детальні рекомендації може дати логопед тільки після об­стеження дитини.

 

Дитині скоро виповниться чотири роки, але вона дуже погано розмовляє. Чи допоможуть заняття з логопедом розв'язати цю проблему?

Безумовно, систематичні заняття з логопедом допоможуть вашій дитині опанувати мовлення. Але й батьки повинні бути не пасивними спостері­гачами, а активними помічниками логопеда. Адже від старанності малюка, досвіду логопеда, щоденної наполегливої праці батьків залежить успіх сприят­ливого мовленнєвого розвитку дитини. Не забувай­те залучати малюка до здорового способу життя.

 

Дитині чотири роки. Останнім часом вона  почала спілкуватися з батьками такими ж фразами, які говорять батьки, чи висловлювання­ми, які десь почула. Ставить запитання, які недавно ставила і відповіді на які знає дуже добре. Чому дити­на це робить?

Не забувайте, що діти в цьому віці — «чомучки» та «повторюшки». Так і повинно бути. Радій­те нормальному мовленнєвому розвитку дитини.

 

Чи потрібно звертати увагу дітей на мов­леннєві порушення?

Обов’язково беріть до уваги те, як розмовляє ваша дитина. У 4-5 років малюк може самостійно зрозуміти, що неправильно вимовляє те чи інше слово, і це впливає на психічне здоров’я дитини.

Малюк може страждати від насмішок, заглибитися в себе, перестати розмовляти. Не допускайте такого стану у вашої дитини. Будьте уважними й турбо­тливими. Не тільки обіймайте, цілуйте її, але й до­кладайте зусилля, виділіть час і почніть планомір­ну, поступову роботу з виправлення мовленнєвих порушень. Точні й детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.

Як визначити, що п'ятирічна дитина вимовляє звук неправильно? Що зробити батькам в таких випадках?

Можливі чотири варіанти неправильної вимо­ви звука:

  • малюк зовсім не вимовляє звука, наприклад [ш], відповідно замість шапка — апка;
  • дитина замінює один звук на інший, напри­клад, замість шапка — сапка;
  • малюк спотворює звук, наприклад, під час пра­вильної вимови звука [с] широкий язичок по­винен знаходитися за нижніми зубами, кінчик язика — повернутий униз, бокові краї — при­жаті до верхніх зубів. А дитина вимовляє звук [с] із висунутим між зубами кінчиком язика;
  • малюк використовує звук нестабільно, напри­клад, в одних словах вимовляє звук правиль­но, а в інших ні: каже «коза», але «вуби» за­мість «зуби»; чи ізольований звук вимовляє, а в словах і в самостійному мовленні його не використовує.

Завдання батьків — якомога уважніше про­слідкувати, чому в дитини звук не вдається пра­вильно. Як засвічує практика, причина полягає в порушенні рухів органів мовлення (язика, губ) і слухового сприймання (фізичного й фонематич­ного слуху). Для занять із дитиною потрібні ігри на розвиток артикуляційного апарату та слухово­го сприймання, які підбере для вашої дитини ло­гопед. І проблема поступово буде розв’язана.

Дитині п'ять років, у неї погано піднімається язичок. Причина цього — вкорочена вуздечка, тому вимова звуків [р], [л] дуже погана. Побутує дум­ка, що вуздечку потрібно підрізати. Чи обов'язково це робити?

Дійсно коротка вуздечка може мати вплив на дикцію дитини. Відбувається нечітке вимовляння звуків, які потребують підйому язика вгору: [р], [л],[ш], [ж], [ч], [щ]. Також коротка вуздечка може негативно впливати на розвиток нижньої ще­лепи. Верхня буде розвиватися нормально, а ниж­ня — затримуватися в рості, зубки можуть рости нерівно. Перш за все порадьтеся з логопедом. Він, очевидно, порекомендує комплекс вправ з артику­ляційної гімнастики для тренування вуздечки. Як правило, після такої гімнастики вуздечка розтягу­ється. Якщо ж вправи не дадуть бажаного резуль­тату, лікар порекомендує хірургічне втручання. Тоді доведеться погодитися на цю операцію, яка займає не більше п’яти хвилин. Звернувши вчасно увагу на коротку вуздечку малюка, ви цим захис­тите дитину від серйозних проблем у майбутньому.

 

Дитині п'ять років, але вона наполегливо  продовжує називати варення «валенням». можна самостійно усунути цей недолік мовлення, розучуючи тільки дитячі віршики чи скоромовки?

На думку багатьох спеціалістів розучування ско­ромовок або віршів, коли малюк не вміє вимовляти якийсь звук, не допоможе розв’язати таку проблему. А навпаки, призведе до того, що дитина почне про­мовляти звук [р] неправильно, тому що буде вико­ристовувати не кінчик язика, а вібрацію щік і губ.

Цю проблему можна розв’язати тільки комп­лексно: через розвиток слухового сприймання, плавного мовленнєвого видиху, мовленнєвого ди­хання, обов’язкового виконання артикуляційної гімнастики, ігор на правильну постановку звука. І тільки після цього можна проводити корекцію вивченого звуку, зокрема в чистомовках, скоро­мовках, казках, віршах.

 

Дитині п'ять років, вона розмовляє через ніс. До яких спеціалістів слід звернутися?

Для початку обов’язково відвідайте отоларин­голога та пройдіть курс лікування можливого за­хворювання. Потім зверніться до логопеда. Не залишайте це без уваги, не відкладайте на потім, точні та детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.

 

Дитині п'ять з половиною років. Вона нечітко вимовляє деякі звуки. В якому віці потрібнозвертатися до логопеда?

До логопеда можна звертатися і у три, і в чоти­ри роки. Від того, що дитині виповниться п’ять ро­ків, без відповідних занять вона не почне правильно вимовляти звуки. Нагадуємо, що в разі нормально­го мовленнєвого розвитку до п’яти років малюк опа­новує правильну вимову всіх звуків. Якщо цього не відбулося, то батькам слід занепокоїтися, бо вони не помітили вчасно причину й не звернулися до спеціа­ліста та й самі не займалися з дитиною.

Остання порада від логопедів батькам, які працюють над усуненням проблем у мовленнєво­му розвитку дитини: необхідно скласти приблиз­ний розклад занять з малюком; дотримуватися як режиму дня, так і розкладу занять; ставитися до рекомендацій логопеда серйозно, займатися з ди­тиною систематично й за її бажанням. Тривалість кожної гри — не більше 3-5 хвилин.

Шановні батьки! Пам’ятайте, що шлях поду­жає той, хто йде, проте чекати миттєвих резуль­татів не варто. Допомагайте малюкові в його не­легкій наполегливій праці. Ваша дитина цього заслуговує.


Розповісти у: facebook В контакте Twitter LiveJournal