ЛАСКАВУШКА

заклад дошкільної освіти №26
Центр розвитку дитини, м. Суми
Методична робота » Для вас, батьки » Раціональне харчування дошкільників - запорука їхнього здоров'я

Раціональне харчування дошкільників - запорука їхнього здоров'я

13.02.2020   Роздрукувати  
        В сучасних умовах ще більшого значення набуває харчування в зв’язку із погіршенням стану здоров’я дітей, порушенням системності харчування в родині, зниженням якості продуктів харчування.
       Організація харчування в дошкільному навчальному закладі регламентована законодавчими актами, має певні традиції, режим, раціон. А однією із головних умов є суворе виконання санітарно-гігієнічних вимог на харчоблоці, зберігання продуктів харчування та приготування їжі.
        Перед вступом дитини до дошкільного навчального закладу, рекомендуємо батькам наблизити режим її харчування та склад раціону до умов дошкільного закладу. Необхідно привчати дитину до тих страв, які частіше там готують, особливо, якщо вдома дитина їх не отримувала. На жаль, не всі діти полюбляють все те, що корисно. Тому виховувати у дітей звичку і смак здорової їжі - справа нелегка, потребує терпіння. Часто-густо харчування дітей в родині, особливо у вихідні та святкові дні, зводиться лише до одного принципу - задоволення смаків та вередувань. Дитині дають те, що вона полюбляє: солодке, борошняне, жувальні цукерки і гумки, чіпси та сухарики, солодкі газовані напої або продукти так званого святкового столу. Необхідно вчити дітей, що не можна відмовлятися від молока, рибних, овочевих страв, та їсти тільки солодощі, бутерброди і закуски. Але буває, що батьки пропонують дітям дорогі делікатеси, вважаючи, що так краще. Проте, такі продукти за своїм складом поступаються «простій» їжі. Також важливо, щоб дитина отримувала достатню кількість їжі, бо звичка їсти багато може привести до негативних наслідків як зайва вага і порушення обміну речовин. Пам’ятаємо, саме від нас з вами залежить здоров'я наших малюків.
       Раціональний режим харчування, збалансованість раціону є основними умовами  для  підвищення  опору  дитячого  організму  до захворювань,   для   нормального   росту  і  розвитку  дітей.
Необхідно намагатись, щоб харчування дітей вдома доповнювало раціон дошкільного закладу.  Наприклад: на вечерю вдома рекомендуються ті продукти та страви, які дитина не отримувала в закладі. Якщо дитину приводять за 1-2 години до сніданку, то вдома можна дати стакан соку або фрукти. А у вихідні та святкові дні раціон харчування дитини краще максимально наближати до того, який вона отримує в дитячому садку.
     Режим харчування залежить від режиму роботи  дошкільного навчального  закладу  і   затверджується    керівником    закладу.
     При  10,5  і  12-годинному  перебуванні дітей у закладі режим харчування повинен бути триразовим: орієнтовно для ясельних груп - сніданок  8.00-8.20,  обід  11.30-12.00,  вечеря  15.30-16.00; для дошкільних  груп  -  сніданок  8.30-8.50, обід 12.30-13.00, вечеря 16.30-16.50.
Для  організації  оптимального  питного  режиму потрібно забезпечити дітей водою за індивідуальною потребою. Кип'ячену воду дають після охолодження до кімнатної температури.  Її зберігають у добре вимитому посуді і міняють не рідше ніж 1 раз на добу.
Розподіл їжі за калорійністю протягом дня  повинен  бути таким:  сніданок - 25%,  обід - 35%, підвечірок і вечеря - по 20%.
     Тривалість сніданку,  підвечірку - 20  хв.,  обіду  - 25-30 хв. Об'єм їжі повинен відповідати віку дитини.
 
Орієнтовний об'єм готових страв та окремих продуктів для дітей різних вікових груп (у грамах)

Назва страви

Об'єм їжі для дітей (вікові групи)

Від 1 до 3 років

Від 3 до 5 років

Від 5 до 6(7) років

Каші або овочеві страви  (на сніданок або вечерю) 

150-180

180-200 

200-250 

Чай, кава злакова, какао, молоко або кисломолочний  напій тощо            

150-180

150-180 

150-180  (200)   

Супи, бульйон            

150

150-200 

200-250  (280)   

М'ясні або рибні страви  

50-60 

60-70  

70-80(100)

Компоти, киселі          

100-120

120-150 

150-180 

Гарніри, у т.ч. комбіновані  

100

120

130 (150)

Фрукти, соки

50-80 

80-100 

100-130 

Салати із свіжих фруктів і овочів                   

40-50 

40-50  

50-60  

Хліб житній (на день)    

30

50

60

Хліб пшеничний (на день) 

70

100

110

     Примітка. При  розподілі  страв  на  порції  враховується вік дитини  і  індивідуальні  особливості:  апетит,   стан   здоров'я, сприймання  продуктів (не сприймає молоко,  рибу,  полуниці,  яйця
тощо).
 
                                                       Якщо дитина відмовляється від їжі
Відмова дитини від їжі завжди турбує батьків. Насамперед слід з'ясувати причину такої відмови. Часто дошкільники, аргументуючи свою відмову, говорять: «Мені це не подобається!». Цим вони лише заявляють про своє право приймати рішення. Іноді батьків непокоїть, .що їхня дитина не отримує достатньої кількості поживних речовин під час їжі. Тому й бігають за нею з ложкою в руці. А дитина відмовляється їсти просто тому, що не голодна.
 
Пропонуємо турботливим батькам кілька порад, як діяти в тій чи тій ситуації.
  • Намагайтеся зрозуміти причину поганого апетиту дитини або, навпаки, підвищеної потреби в їжі. Часто відмова їсти і погіршення апетиту залежать не від якості або смаку страв, а від таких чинників, як нежить, погане відчуття запахів, некомфортні умови, конфліктні чи стресові ситуації тощо.
  • Проконсультуйтеся з педіатром, якщо дитина страждає на часті дисбактеріози. Надмірну перебірливість у їжі може спричиняти неприємний досвід вживання страв чи продуктів, після яких у дитини з'являлися больові відчуття.
  • Не обіцяйте дитині щось в обмін на повністю спожиту страву, не озвучуйте погроз на кшталт: «їж, а то Марійка з'їсть», «Не будеш їсти — не підеш на прогулянку», — оскільки це знижує цінність їжі та важливість процесу її вживання.
  • Не вмовляйте, не залякуйте та не відволікайте дитину іграшками, читанням книг, іграми, аби вона з'їла порцію. Це призводить до формування неприйнятних звичок у процесі харчування.
  • Не перегодовуйте дитину, адже вона з'їдає стільки, скільки потребує її організм у певному віці.
  • Застосовуйте прийом «активного слухання», якщо дитина відмовляється від їжі через утому або засмучення. У такому разі покажіть дитині, що чуєте її й розумієте її переживання. Запропонуйте дитині допомогу, озвучивши її відчуття: «Ти стомився, тобі сьогодні складно. Хочеш, я допоможу тобі і погодую?»
  • Відтермінуйте прийом їжі, якщо дитина втомлена або засмучена. Результатом мудрої, стриманої поведінки дорослого стане те, що дитина передумає та почне їсти.
  • Подбайте про те, щоб у дитини закріпилися правильні харчові звички і щоб вона набула досвіду незалежного вибору й сама вирішувала, голодна вона чи ні.
  • Закріпіть за кожним членом сім'ї своє місце, сформуйте своєрідний ритуал, що налаштовує на прийом їжі. Режим і стабільність заспокоюють дитину.
  • Започаткуйте традицію збиратися для прийому їжі за сімейним столом. Коли дитина побачить, що всі з апетитом їдять різні страви, вона навряд чи захоче опинитися осторонь.
Насолоджуйтесь їжею самі і тактовно привчайте до цього дітей.
 
Смачного та бувайте здорові!
 

Розповісти у: facebook В контакте Twitter LiveJournal